Veel automobilisten geven aan last te hebben van een verminderd zicht als het regent, donker wordt of de zon fel schijnt. Met name brildragers hebben hier last van, want storende zonreflecties worden door hen vaak nog intensiever waargenomen. Geen wonder dat een verminderd gezichtsvermogen één van de belangrijkste oorzaken van verkeersongelukken in Nederland is. Voor brildragers is het dus erg belangrijk om te weten waarmee ze tijdens het autorijden rekening moeten houden.
Veilig aankomen – met een speciaal voor het autorijden vervaardigde bril verlopen lange ritten aangenaam en ontspannen. Maar waarop moet u bij de aanschaf van een bril voor het autorijden eigenlijk letten?
Een verminderd gezichtsvermogen is gevaarlijk in het verkeer. De aanschaf van een passende bril is dan erg belangrijk. Let er daarbij op dat de bril is afgestemd op uw huidige correctiewaarden. U kunt uw correctiewaarden laten bepalen tijdens een oogmeting bij een oogarts of opticien - doe dit bij voorkeur regelmatig.
Ons gezichtsvermogen gaat over het algemeen erg langzaam achteruit. Zo langzaam dat het vaak lang duurt voordat we een verandering waarnemen. Volwassenen wordt geadviseerd om de ogen om de twee jaar te laten meten. Voor oudere mensen vanaf 65 jaar wordt een jaarlijkse meting aangeraden. Merkt u in de tussentijd dat uw zicht verandert, trekt u natuurlijk meteen aan de bel.
Naast de juiste sterkte speelt het montuur een belangrijke rol. Uw bril is bij voorkeur zo groot dat uw gezichtsveld niet wordt verkleind en dat u er goed mee in de buitenspiegels kunt kijken. Optimaal is een frame met grote glazen en een dunne rand, waarbij de beugels bevestigd zijn aan de bovenste rand. Op die manier kunt u ongestoord naar links en rechts kijken. Om een optimaal draagcomfort te garanderen, dient de bril bovendien goed en stevig te zitten.
Let erop dat de glazen zijn afgestemd op uw behoeften als automobilist. Met name super ontspiegelde glazen zijn daarbij belangrijk. Super ontspiegelde glazen reduceren storende lichtreflecties, waardoor verblinding door de zon wordt voorkomen. Het zicht wordt daardoor verbeterd, ook bij moeilijke lichtomstandigheden. Daarnaast worden een krasbestendige laag en een clean coating afwerking aangeraden, waardoor uw bril minder snel vies en beschadigd raakt.
Met name tijdens de schemering en ’s nachts belemmeren de lampen van tegenliggers het zicht. Brillenglazen zonder ontspiegeling versterken dat effect, omdat ze fungeren als spiegel. Ontspiegelde glazen verminderen de storende lichtreflecties en zorgen daardoor voor een helder en onbelemmerd zicht. Hoe meer de bril ontspiegeld is, hoe beter uw zicht tijdens het autorijden is.
Gepolariseerde glazen beschermen uw ogen tegen verblinding door de zon. Licht dat weerspiegelt in een nat wegdek of in andere natte oppervlakten, wordt geneutraliseerd door een gepolariseerde laag. Het zicht wordt daardoor helder en contrastrijk, waardoor u tegenliggers op tijd spot.
Bepaalde tinten kunnen uw zicht in het verkeer verbeteren. Zo helpen glazen met een bruine en grijze tint u om stoplichten, remlichten en andere lichtsignalen beter en sneller te herkennen. Idealiter hebben de glazen zelfs een kleurverloop – voor een helder zicht op het dashboard én de weg.
Belangrijk: rode en blauwe tinten zijn niet geschikt, ze verminderen contrasten. Om ook geschikt te zijn voor nachtelijke ritten mag de tint-factor niet hoger zijn dan 25%. Voor ritten overdag mag de tint-factor niet hoger zijn dan 85%.
Over het algemeen is er geen verschil tussen autorijden met een multifocale bril en autorijden met een bifocale bril. Wel is het zo dat multifocale brillen vaak pas vanaf een bepaalde leeftijd worden gedragen. Dat houdt in dat mensen die jarenlang een bifocale bril hebben gedragen moeten wennen aan hun nieuwe multifocale bril – óók tijdens het autorijden.
Tip: Neem voldoende tijd om te wennen aan een multifocale bril. Duurt dat voor uw gevoel te lang? Neem dan contact op met uw opticien: Uw bril is mogelijk niet optimaal afgestemd.
Met name de spiegels kunnen een uitdaging zijn. Buitenspiegels worden waargenomen via het bijziendheidsdeel van de multifocale bril. In de praktijk houdt dat in dat u iets meer omlaag moet kijken dan normaal als u in de buitenspiegels kijkt. Bovendien moet u uw hoofd richting buitenspiegel draaien om scherp te kunnen zien. Bij multifocale glazen is het zicht aan de randen wat uitgerekt, waardoor daar minder goed gezien kan worden.
In het geval van de achteruitkijkspiegel kan het even duren voordat u het scherpste punt vindt. Meer dan een seconde neemt het niet in beslag maar omdat u het niet gewend bent, kan het in het begin wat storend zijn.
Brillen voor het autorijden zijn in principe frames met speciale glazen die optimaal zijn afgestemd op de verschillende verkeersomstandigheden. Ze zijn met name ontworpen om het zicht te verbeteren als het donker is, regent of het wegdek nat is. Ze minimaliseren reflecties, laten de overgang tussen lichte en donkere lichtverhoudingen aangenamer verlopen en garanderen een scherp zicht tijdens het switchen tussen de verschillende spiegels en de weg.
Om snel wisselen tussen spiegels en de weg mogelijk te maken is het zichtvlak van speciale autoglazen uitgebreider dan bij ‘gewone’ brillen. Een snelle en scherpe blik in de buitenspiegels, het herkennen van contrasten en het inschatten van afstanden is daardoor makkelijker.
Brillen voor het autorijden kunt u ook gewoon dragen in het dagelijks leven: het hebben van twee verschillende brillen is niet nodig. Als u bij de keuze van uw bril aangeeft dat u de bril ook wilt dragen tijdens het autorijden zal uw opticien u geschikte glazen en veredelingen aanraden. Glazen voor het autorijden zijn verkrijgbaar als multifocale en bifocale variant.